Start page LOUISE NIPPIERD
Louise Nippierd - Månedens kunstner juni 2006
Original artikkel her.
Louise Nippierd inntar stadig nye arenaer med sine kunstobjekter i aluminium. Hun er mest kjent for sine særpregede kroppsmykker og bruk av egne modeller på motevisninger i det offentlige rom så vel som på Rockefeller og i Oslo Rådhus. Kunstverk av Louise Nippierd har også vært blikkfang i en landsomfattende reklamekampanje. I slutten av mai er hun med på å åpne enda en ny dør. Da er det industrien som står for tur.

 

Flora Futurum:
Til et handshaking hageparty med Hors D`oeuvre, fra utstillingen Vakre Bord - Design i Tiden, Oslo Bymuseum, 2004.

  Foto: Andrew Barton.  
   
 
   

Louise Nippierd inntar stadig nye arenaer med sine kunstobjekter i aluminium. Hun er mest kjent for sine særpregede kroppsmykker og bruk av egne modeller på motevisninger i det offentlige rom så vel som på Rockefeller og i Oslo Rådhus. Kunstverk av Louise Nippierd har også vært blikkfang i en landsomfattende reklamekampanje. I slutten av mai er hun med på å åpne enda en ny dør. Da er det industrien som står for tur.

Foto: Andrew Barton.  

Louise Nippierd valgte et rom med barokkmøbler og tapet til sitt prosjekt under utstillingen Vakre Bord – Design i Tiden, Oslo Bymuseum. – Bordet i aluminium er godt egnet til utendørs bruk og glassene er spesiallaget med egen stett tiltenkt hageparty med servering av "fingermat". Bordet kan benyttes på ulikt vis. Om vinteren kan bordplaten henges opp som dekorasjon på veggen og sokkelen kan brukes som pidestall, forteller Louise Nippierd.

 

 
Denne måneden er det dørene til den store festsal i Kunstindustrimuseet i København som skal åpnes for et nordisk seminar i regi av B&O, internasjonalt kjent for sitt design av lyd- og billedprodukter. Temaet er Aluminium og det kreative potensialet. Louise Nippierd er eneste norske foredragsholder som er invitert for å inspirere designere og ingeniører til nye metoder for dekor og annen overflatebehandling. – I vår tid med store krav til den helt unike opplevelsen, nytelsen og produktet, er det viktig for toneangivende aktører i industrien å følge opp med produkter som skiller seg klart fra de masseproduserte. Og nettopp på dette området kan kunstnere med sin erfaring og eksperimentering av overflater på metall og aluminium stimulere ingeniører og designere. Vi er opplært til å se potensialet og mulighetene. Deretter forsker og tester vi det hele ut, sier Louise Nippierd. Hun har i flere år vært gjestelærer på Institutt for Metall på Kunsthøgskolen i Oslo, med dekor og overflatebehandling på metall og aluminium som spesialfelt.
  Louise Nippierd: Creature chaos. Foto: Alf Bõrjesson.
   
Denne våren kan Louise Nippierd feire 10-års jubileum som kunstner. I løpet av disse årene kan hun vise til en omfattende utstillingsvirksomhet i inn- og utland. I tillegg har hun vunnet to priser. I 2004 fikk hun 1. pris i Norsk Gullsmedforbunds designkonkurranse Smykk Meg, og i 1996 ble hun tildelt sølv og diplom i åpen klasse under Gullblyantspissern. Louise Nippierd har alltid hatt mange historier å fortelle, og de fleste av hennes utstillingsprosjekter har som regel hatt et bestemt tema, som for eksempel Spiseforstyrrelser, Islam, Menneskers likeverd og Anti pels. For tiden er en ny separatutstilling under planlegging. Temaet for denne utstillingen vil hun ikke røpe – ennå – for utstillingen er ikke før sommeren 2007.
  Louise Nippierd: Wild at heart. Foto: Alf Börjesson
   
I slutten av denne måneden skal altså ingeniører og designere få innsikt i hvilket potensiale Louise Nippierd har erfart at aluminium har. – Denne invitasjonen betyr noe helt spesielt for meg. Som student på Kunsthøgskolen i Oslo var produktene til B & O en viktig inspirasjonskilde for meg, og 10 år etter er jeg invitert til å inspirere de som i dag står bak utformingen av nettopp disse produktene, sier kunstneren.
   
Nedenfor er fire juletrær signert Louise Nippierd under prosjektet Julekalender på Oslo S, der inviterte kunstnere dekorerte fasaden med ett juletre for hver dag i desember frem til julaften. Foto: Bo Mathisen
   
Foto: Bo Mathisen Foto: Bo Mathisen
Foto: Bo Mathisen Foto: Bo Mathisen